Styreapparat
- Styreapparatet skal være selvoprettende uden mislyde.
- Styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtigt
Let:
- skal kunne betjenes med en hånd.
Sikkert:
- at der ikke er mislyde eller modstand når rattet drejes.
Hurtigt:
- at begge hjul følger rattets bevægelser præcist.
- Det skal være selvoprettende – hjulene søger tilbage til ligeudkørsel efter en drejning.
Kontrol af Ratslør
- Ved nyere biler må der ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at starte motoren (pga. servostyringen), stå ud af bilen.Tag fat i rattet med højre hånd, drej rattet ganske lidt fra side til side, kontroller at venstre forhjul straks følger rattets bevægelser. Højre forhjul kontrolleres med en hjælper.
- Servebeholderens væskestand skal være mellem min. – og max.-mærket, eller ved at kontrollampen ikke er Der er elektronisk servostyring i min bil og derfor ingen beholder at tjekke! Men der er en lampe der lyser i bilens display hvis der er fejl i systemet.
DRIFTSBREMSE : (FODBREMSE)
- Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min. – og max. -mærket eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.
KONTROL AF DRIFTSBREMSEN: (FODBREMSEN)
- Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen.
- Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet
- Bremsepedalen må normalt ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
KONTROL AF VAKUUMFORSTÆRKEREN:
( Den bliver også kaldt for en bremseforstærker )
- Pump bremsepedalen 4 til 5 gange med slukket motor
- Hold derefter pedalen nedtrådt.
- Bremsepedalen må højst kunne trædes halvvejs ned mod bunden.
- Start motoren
- Hvis pedalen nu synker så er det tegn på at vakuumforstærkeren virker
LYGTERNES FARVER
- Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
- Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
NÆRLYSLYGTER
- Skal kunne oplyse vejen uden at blænde.
- Lyskeglen skal have et fald på 1 %. ( svarende til et fald på 1 cm pr. meter )
KONTROLLER AT LYSGRÆNSEN FALDER 1%
- Kan kontrolleres ved at man stiller sig en meter fra bilen og måler hvor lysgrænsen rammer benet.
- Så træder man 10 m. tilbage og lysgrænsen burde være faldet 10 cm.
STOPLYGTER
- Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
NUMMERPLADELYGTER
- Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
BLINKLYGTER
- Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
- Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
HORN
- Hornet skal have en klar og konstant tone.
DÆK
- Dæk og hjulfælge skal være ubeskadigede.
- Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
STØDDÆMPERE
- Kontrolleres ved at trykke kraftigt over bilens støddæmper
- Bilens skal herefter straks gå i ro.
- Dette gør du ved alle 4 støddæmper
MOTOR OG UDSTØDNING
- Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
- Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. – og min. –mærker, aflæst på bilen instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
- Udstødningen skal være tæt og sidde fast.
- Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
SÆRLIGT UDSTYR
- Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.
Følgende udstyr skal du kunne udpege:
- Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
- Pedal til kobling, speeder og bremse.
- Gearstang, herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
- Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
- Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
- Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring.
Guldkorn